Η εποπτεία, το υπέρτατο μυητικό στάδιο των Ελευσινίων Μυστηρίων, αποτελεί θεμελιακό συστατικό του θε-
άτρου του Castellucci, καθώς θέτει το ζήτημα της μοναδικής εικόνας που παράγεται από κάθε θεατή ξεχωρι-
στά. Γνωρίζουμε ότι στην αρχαιότητα απαγορευόταν στους μυημένους να αποκαλύψουν το περιεχόμενο των
Μυστηρίων, καθώς θεωρούνταν έγκλημα ενάντια στον ύπατο νόμο τους. Ο Castellucci αξιοποιεί ως αφορμή το
παράδειγμα του Αισχύλου για να θέσει το ζήτημα της αναπαραγωγής της εικόνας αντιτασσόμενος στη μιμη-
τική αναπαράσταση. Ο Αισχύλος κατηγορήθηκε ότι έδειξε κάποια συμβολικά της Ελευσίνας αντικείμενα επί
σκηνής, εξέθεσε, δηλαδή, τη Μοναδική Εικόνα. Ο Castellucci συλλαμβάνει εξαρχής την εικόνα του κόσμου ως μία εικόνα που δεν έχει πατέρα, μία εικόνα-μήτρα, η οποία θα μετατραπεί σε χώρο επώασης, σε εκκολαπτήριο της μοναδικής εικόνας· η σύλληψή της συντελείται στο εσωτερικό της γυναίκας, χωρίς να επεμβαίνει εξωτερικός
παράγοντας, όπως η άμωμος σύλληψις της Παρθένου Μαρίας. Ως σύγχρονος ιεροφάντης, μας προσκαλεί σε μία πρωτόγνωρη εμπειρία, να καταστούμε εμείς δημιουργοί μοναδικών εικόνων που δεν θα έχουμε ξαναδεί ποτέ. Καμία δογματική διδασκαλία δεν θα μας προσφερθεί, καμιά ερμηνεία δεν θα μας δοθεί, ούτε των λεγομένων, ούτε των δρωμένων, ούτε των δεικνυομένων. Όπως ακριβώς συνέβαινε στα Ελευσίνια Μυστήρια, όπου «τοὺς τελουμένους οὐ μαθεῖν τι δεῖν, ἀλλὰ παθεῖν καὶ διατεθῆναι» (Ἀριστoτέλους ἀπόσπ. 15 Ross = Συνέσιος Κυρήνης, Δίων 8.6.4)
Απόσπασμα από το:
Έλενα Παπαλεξίου, "Romeo Castellucci: Προς Ελευσίνα", έντυπο πρόγραμμα της παράστασης Μα, Ελευσίνα: 2023 Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, 2023, 6 & 7..
Comments